Een diabetes metafoor...

Een diabetes metafoor...





Als ik tegen een niet diabeet zeg dat het zo moeilijk is mijn bloedglucose in de gewenste range te houden zie ik vaak onbegrip.
Wat voor mij zo duidelijk is, hoe moeilijk het voor mij is om tussen 4 tot 10 mmol te blijven, klinkt voor een niet diabeet helemaal niet moeilijk.
Ik zie ze gewoon denken, je neemt toch gewoon je insuline en dan is het klaar?
Hoe moeilijk kan dat nou zijn?

En ik denk dat ze daar gelijk in hebben, tussen 4 en 10 mmol houden klinkt ook niet moeilijk, klinkt toch als doe je even?
Als je hoge bloedruk hebt neem je toch ook gewoon een pilletje en loop je verder niet te zeiken?

Dus ik moet het anders vertellen, ik moet het met de juiste metafoor vertellen.
En precies daar kwam ik maar niet uit, want wat is er nou net zo moeilijk als diabetes type1 en ook elke dag weer zo verschillend?

Maar ik denk dat ik er ben. 

Ik zet die mij niet begrijpende niet-diabeet voortaan gewoon in de formule1 auto van Max Verstappen.
En met die bolide mag hij rustig naar de snelweg rijden, nee, niet eerst oefenen op het circuit, hij mag meteen de weg op!
Ik zie hoe hij stuntelt, hij laat de bolide afslaan, en als hij gas geeft rijdt hij ook meteen weer 200, en als hij remt staat hij ook meteen weer stil.
Het is echt een ellende voor hem, tussen al het drukke verkeer om hem heen.

Op het moment dat hij voor het stoplicht van de snelweg staat bel ik hem op, en zeg:

En nu moet je de hele dag tussen de 80 en 100 blijven rijden!

Maar hij antwoordt : 

Dat kan ik toch helemaal niet, als ik gas geef rij ik 200!
En als ik rem sta ik stil, er is geen tussenweg!

Maar ik zeg:

Pech gehad, je gaat het maar proberen, misschien snap je mijn leven dan een beetje!

Hij antwoordt meteen: 

Maar wat moet ik dan doen met file?
Wat moet ik doen met tanken?
Straks komen de bergen en bochten?
En wat doe ik als ik moet slapen?

Welkom in de wondere wereld van een diabetes Type1 patiënt...

Gas geven staat voor koolhydraten, die er altijd sneller inkomen dan je wilt en verwacht.
Remmen is de insuline, die als hij eenmaal goed werkt vaak een verdere daling veroorzaakt dan je zou willen.
File, tanken, bergen en bochten staan voor alle dagelijkse uitdagingen waar een diabeet mee te maken heeft.
Warmte, kou, stress en bewegen, vermoeidheid en ontstekingen, alcohol en sex, alles, maar dan ook werkelijk alles in het dagelijkse leven heeft invloed op onze diabetes en maakt het daarmee nog ingewikkelder om tussen de gewenste waarden te blijven.

En precies daardoor is het zo moeilijk terwijl het voor onze gezondheid en levenskwaliteit zo belangrijk is.
Helemaal correct, het is schat ik in minimaal net zo moeilijk als met een formule1 auto de hele dag tussen de 80 en 100 te moeten blijven rijden…


En slapen dan?  - vraagt de niet diabeet!

Ken jij een diabeet die doorslaapt?  - vraag ik!












PS 1:

Overal waar hij staat mag je ook zij denken :-)


PS 2 : @MinouvanOs

Jawel, wij diabeten doen steeds meer ervaring op met de bolide, maar zelfs met al die ervaring blijft het een ongeleid projectiel waarmee zelfs de meest ervaren coureurs nog regelmatig de bocht uit vliegen....


Ik blijf PS-en maar hier is ook nog 3 :

Moet je eens indenken dat al die dappere formule1 coureurs in Nederland ook nog zonder een vergoede kilometerteller/snelheidsmeter rijden?
Dat kan toch niet meer in Nederland 2021? 
Rood gezicht
 

Disclaimer:

Ik heb zelf geen probleem met het woord "diabeet".
Maar er zijn ook mensen met diabetes die dat niet prettig vinden.
Je mag dus waar diabeet staat ook "mensen met diabetes type1" lezen!

















Reacties

  1. Jammer dat ik niet meer naar mijn bedrijfsarts moet. Hij zei ook tegen mij "doe niet zo moeilijk, gewoon tussen de 4 en de 10 blijven, en klaar! Meer moet en hoef je niet doen".
    Ik had hem graag deze laten lezen. Misschien had hij hier nog iets van kunnen leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie uitleg Mart!
    Ik ga hem zeker gebruiken wanneer dat nodig is.....als dat mag van je ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik rij zelf geen auto, zou het ook voor de fiets vertaald kunnen worden? Jij bent zo te zien sport/racefietser?
    Ook ik(t1) ervaar zo vaak onbegrip. Bedrijfsartsen moeten verplicht bijscholing hebben op gebied van t1. Dit heb ik ook op het forum geschreven.
    Ik stuur jouw metafoor meteen door aan mijn broer (ook t1) wiens zwager voorstelde een formule te bedenken voor zijn insulinetoediening. "Dat moest toch niet al te ingewikkeld zijn???"

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

reacties vind ik altijd leuk!